Å ha et kontor er et stort skritt i etableringen av en seriøs bedrift. Ikke bare fordi det kan være greit å ha et fast sted å gå til, men også fordi det gir potensielle kunder et fysisk sted å besøke. Å finne det perfekte kontor er en spennende men og tidvis omfattende prosess.
Mange spørsmål må stilles, vurderes og besvares så godt som mulig, samtidig som du naturlig nok vil bruke minst mulig tid på å lete etter riktig kontor og mest mulig tid på det som betyr noe for deg–nemlig å bygge bedriften din!
Et komfortabelt miljø for dine ansatte og kunder er avgjørende for jevn forretningsdrift. Et dårlig designet kontor gir utenkelig mange ulemper. Alt fra høyere stressnivåer, ingenting er vel mer stressende enn dårlig wifi på arbeidsplassen. Eller fysisk- og psykiske utfordringer som lys- og støyforurensning og dårlig inneklima–sa noen hodepine... Til sammenligning fremmer det ideelle kontoret ro, produktivitet og sømløs arbeidsflyt.
Men aller først, la oss presentere:
3 tegn på at du er klar for en ny kontorplass
- Du velger hjemmekontor og borte-møter så ofte du kan.
- Du dagdrømmer om nye kontor. Da dagens ikke lenger oppfyller bedriftens behov.
- Du viker unna blikket til kontorbetjeningen, og ser med slit og dårlig samvittighet på å fornye din nåværende leieavtale.
Uansett hva omstendighetene dine er i dag–vi har samlet våre beste tips for å gjøre det enklere for deg å finne det perfekte kontor.
7 tips for hvordan å finne det perfekte kontor
1. Definer dine kontorbehov
Dette steget kan det være fristende å elegant vippe over på autopilot. Men gode svar her, vil kunne effektivisere resten av prosessen. Du unngår for eksempel å forelske deg i alternativer som faktisk ikke er riktig for din bedrift, og følgelig må forkastes uansett.
Noen spørsmål du kan stille deg på veien til å definere dine kontorbehov:
- Vil du invitere kunder til møter? Holder du kurs, konferanser eller arrangementer? Hvis ja, fokuser på kontorleverandører som har fasiliteter for dette.
- Jobber du best morgen eller kveld? Frustrerer det deg om kontoret stenger kl.20...? Om så, se etter døgnåpne kontor.
- Er det mye personvern sensitivt arbeid? Mange kontor har låsbare skap og lydtette rom.
- Hvilken del av byen trives du i, hvilken trives kundene dine i?
- Trenger du nærhet til kollektivt, sykkel- eller bilparkering?
- Hvor store møterom er det sannsynlig at du trenger?
- Reiser du mye rundt til ulike destinasjoner?
Ja, det kan være mye å ta stilling til. Noen perioder krever mer av kontoret enn andre. Er du fortsatt i tvil om hva ditt ideelle kontorbehov er? Husk at med en fleksibel kontorleverandør kan du enkelt skalere opp og ned kontorplassen avhengig av bedriftens behov.
Les mer: Hva betyr betjente kontor.
2. Lag et budsjett.
Man kommer ikke særlig mye videre i denne prosessen uten først å lage et omtrentlig budsjett. For å finne et kontor i din prisklasse, trenger du å avgjøre omtrent hva den prisklassen er. Husk her å se inkluderte kostnader opp mot hverandre. Hvis alternativ A er rimeligere enn alternativ B, men alternativ B inkluderer utgifter som strøm, internett, renhold, vedlikehold, vaktmester, treningsrom og kaffe, er dette noe som må med i den helhetlige vurderingen.
3. Plassering
Uansett hvor fint kontorlokalet ditt kan se ut, er det i midten av ingensteds, kan det bli vanskeligere for både deg og kunder å faktisk bruke kontoret. Det kan vært lurt det nye kontoret er nær målgruppen din og alle virksomheter du jobber med eller anser som en del av din daglige drift. Hvilke kriterier skal kontorets beliggenhet oppfylle? Nærhet til et bransjesentrum? Et internasjonalt publikum?
Nabolaget
Området rundt kontoret ditt er viktig for dine ansatte og kunder som besøker for møter. Når du besøker et kontorbygg, er det gunstig om nabolaget passer like mye til virksomheten din som selve kontorplassen. I tillegg til at det gjør arbeidsdagen hyggeligere med walk-and-talk møter, en rusletur til nær-kafeen eller lokale restaurantbesøk med kunder.
Spør kontorleverandører om deres beste lokale tips! De fleste er glade for å dele sine favorittsteder og lokal kunnskap med deg.
Enkel tilgang
Igjen, tilgjengelighet for kontorbygg er en verdifull vurdering for dine ansatte og dine kunder.
Et besøk til nærområdet vil nok være den beste måten å vurdere gangstier, fortau, parker eller andre forhold som vil hjelpe deg å vurdere tilgjengeligheten.
Prioriter kontorplasseringen.
Kontorplassering er viktig av flere grunner. Tålmodigheten for lang reisevei til jobben minker, samtidig som flere møter holdes digitalt. Nærhet skaper nettverk, og en god adresse kan imponere den rette kunden.
4. Kontor komfort og romslighet
På nåværende tidspunkt har du kanskje rukket å tenke litt over hvordan du ønsker å leie et kontor, og hva som er viktig for deg at er på kontoret. Så til tusen-kroner-spørsmålet, hvilke kontorfasiliteter svarer det til?
Dette er våre 6 “må-ha” fasiliteter:
- Personlige rom
- Store møterom
- Små samarbeidsrom
- Sted å slappe av
- Stille områder
- Miljøvennlige alternativer
Og som et ekstra lite tips du kan være obs på når du er på visning, er det en god belysning i rommene og er møblene komfortable? En stilig lounge sofa er lite verdt om den er så vond at du ikke får slappet av!
5. Spør dine ansatte hva som betyr noe for dem på et kontor.
Også, vi heier på dialog over monolog. Du sitter nok på mange kloke tanker, men om du evaluerer ansatte og kunders behov alene, vil du antakeligvis gå glipp av noen viktige poenger.
6. Fleksibilitet
Er dere et selskap i vekst og usikker på nødvendigheten av plass fremover? Utleiers egne fagfolk kan gi kvalifiserte råd og bidra med fleksible løsninger. Les nøye på de ulike vilkårene i en leieavtale og hvordan visse faktorer påvirker kan påvirke deg som leietaker. Du bør aldri signere noe uten å forstå vilkårene fullt ut.
Les også: Våre topp 5 fordeler med fleksible kontor.
7. Tilgjengelig betjening
Her sitter vi og arbeider gjennom mørketid, snøfylte vintre og lyse somre. En digital betjening og kundeservice som sitter langt vekk, vil aldri slå tilgjengeligheten til ansatte som er fysisk til stede. Noen som møter deg og personlig følger din bedrifts reise. Vi tror en løpende tett dialog med utleiers kontaktperson vil bidra til enklere og problemfrie leieforhold.
I tvil om hva fleksible kontor egentlig er? Les vår komplette guide.
8. Reis på befaring
Når du har en kort liste over potensielle kontorplasser, kan du reise for å inspisere hvert sted. Se hvordan du føler deg i nærområde og på kontorene. Ikke glem å spørre hva som er inkludert og hva som ikke er det. Spør om kaffe, besøkende og digitale møterom. Det er disse tingene som utgjør en forskjell.
Nå som du har en følelse av hva du leter etter, kan du nå starte prosessen med å søke etter kontor, besøke områder og begrense søket.
Og en ting til, husk at ingenting er så dyrt, som noe som ikke passer deg.